ОРГАНІЗАЦІЯ ЗДОРОВ'ЯЗБЕРІГАЮЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ГПД
Проблема організації
діяльності груп подовженого дня в сучасній школі сьогодні знов є актуальною.
Практикою доведено, що ГПД є необхідною формою організації позаурочної
діяльності молодших школярів. Відомо, що в режимі роботи групи подовженого дня
створюються такі умови, які, позитивно впливаючи на фізичний та інтелектуальний
розвиток дитини, забезпечують не тільки своєчасне виконання домашніх завдань, а
й дотримання режиму відпочинку та харчування. В діяльності ГПД існують певні
проблеми
, які безпосередньо впливають на якість роботи. Найважливішими серед
них є проблеми організації предметно-просторового середовища (спеціально
пристосованих для ГПД приміщень у школі), кадрового забезпечення, організації
життєдіяльності групи загалом з урахуванням особливостей її комплектації та ін.
Але надзвичайно актуальною залишається проблема збереження та зміцнення
здоров'я дітей, які відвідують ГПД. Оздоровче навчання і виховання
сприяє виробленню таких форм поведінки, які підтримують стан рівноваги між
організмом дитини і її природно-соціальним оточенням. Для збереження цієї
рівноваги в сучасних умовах необхідно спрямувати зусилля на профілактичні
заходи, що нейтралізують негативний вплив на дитину деяких чинників соціального
оточення. Найважливішою складовою цієї діяльності має стати формування в учнів
молодшого шкільного віку умінь і навичок здорового способу життя, ставлення до
власного здоров'я та здоров'я оточення як до цінності .
Так, педагоги Стульневської ЗОШ І – ІІІ ст. спрямовують
позаурочну виховну діяльність на формування в дітей умінь і навичок, що
забезпечують збереження і зміцнення здоров'я. І насамперед це відбувається під
час перебування учнів на ГПД.
Ми вважаємо , що формування в молодших
школярів навичок особистої гігієни допомагає попередити виникнення багатьох
хвороб. Засвоєння й застосування учнями знань, пов'язаних зі збереженням зору,
та навичок правильної постави, поза сумнівом, допоможуть запобігти виникненню
та розвитку сколіозу і короткозорості. Важливо також привчити дітей
дотримуватись режиму дня, що сприятиме збереженню й зміцненню їхнього здоров'я.
Оздоровчому навчанню і вихованню
учнів, формуванню в них умінь і навичок здорового способу життя сприятиме
також запровадження в діяльність ГПД здоров'язберігаючої та
здоров'яформувальної роботи загону «Здоров'ятко», для учнів першого, другого, третього та
четвертого класів. Робота цього загону орієнтована на формування в дітей
стійкої позиції, що передбачає визнання цінності здоров'я, почуття
відповідальності за збереження й зміцнення власного здоров'я, поглиблення
знань, умінь та навичок, пов'язаних з усіма складовими здоров'я .
Мета занять — навчити молодших школярів бути здоровими
душею і тілом, прищепити їм прагнення самим будувати своє здоров'я,
застосовуючи набуті знання, уміння і навички відповідно до законів природи і
буття. Вони спрямовані не тільки на засвоєння дитиною необхідних знань та
правильних уявлень про здоров'я і способи його збереження, а й на становлення
її мотиваційної сфери і відповідної поведінки, реалізацію цієї поведінки у
повсякденному житті, а також готують учнів до самостійної активної оздоровчої
діяльності, формування власного здоров'я.
Заняття плануються самими вихователями,
з урахуванням своїх та дитячих можливостей, кількості виділених для цього годин
та наявних умов. Як правило, заняття проводяться раз на тиждень. Вони вимагають
від вихователів застосування певних умінь і набутого практичного досвіду.
Кожне заняття має розв'язувати
такі основні завдання:
—викликати в учнів інтерес до участі
в здоров'язберігаючих заходах, що дає їм можливість відчути свою здатність
самостійно дбати про власне здоров'я;
—досягти того, щоб кожен учень
почувався комфортно у колективі однолітків, оволодівав уміннями спілкування;
—формувати в учнів стійку
мотивацію до оздоровчої діяльності;
—допомогти дітям засвоїти
елементарні уміння вести здоровий спосіб життя та трансформувати їх у навички.
З метою забезпечення наступності між навчальним і виховним процесами при визначенні
тем занять враховується зміст навчальної
програми «Основи здоров'я» для учнів 1—4-х класів.
Зміст кожного
заняття структурно поділяється на три частини. Перша полягає у проведенні
бесіди та закріпленні інформації, отриманої дітьми на уроці з «Основ здоров'я»
відповідно до теми, що вивчалася (вікторина, кросворд, тестове завдання
«Визнач», «Підкресли», «Допиши», «Домалюй», «Обери» та ін.).
Друга частина заняття
безпосередньо присвячується формуванню в учнів умінь і навичок здорового способу
життя. Це відбувається під час дидактичних та інтерактивних ігор, змагань,
екскурсій, театралізації, моделювання життєвих ситуацій.
Третя частина присвячується
закріпленню набутих знань, умінь та навичок. Вихователі підбивають підсумки
заняття: діти дають відповіді на запитання «Чого ми сьогодні навчилися?», за
потреби організовується «швидка допомога», тобто спільні поради дітей тим
учням, які не змогли дати правильної, повної відповіді на запитання вихователя
або не знали, як слід діяти у змодельованій ним життєвій ситуації.
Методика роботи побудована на
особистісно орієнтованому спілкуванні з учнями, робиться акцент на самостійному
експериментуванні та пошуковій активності самих дітей, які спонукаються до
творчого виконання поставлених педагогом завдань (тренінг, оздоровчі
фізкультхвилинки, вправи для очей, дихальні вправи та ін.), що сприяє
розвиткові необхідних умінь і навичок. Зміст занять бажано наповнювати
казковими, ігровими сюжетами та персонажами. Під час навчання використовуються
також інші види діяльності учнів (театралізована, художньо-естетична тощо).
Заслуговує на
увагу досвід вихователів, які у своїй діяльності орієнтувалися на такі види і
форми занять: бесіда (вчителя, санітарного активу, медичного працівника);
робота з книгою (читання та обговорення оповідань, віршів), «свято здоров'я»;
гра, змагання з використанням знань правил (вуличного руху, особистої
гігієни); вистава лялькового театру; усний журнал; огляд-конкурс на кращий
санітарний стан класу; організація «куточка здоров'я»; видання бюлетеня
(«Поради «Здоров'ятка», «Про тебе самого» тощо); конкурс — малюнків
(«Хай тебе не називають неохайним»), плакатів («Здорові зуби — запорука
здоров'я»), загадок, приказок та прислів'їв («Український фольклор про здоров'я»),
дитячих віршів, творів на оздоровчу тематику («Таємниці здоров'я»); обговорення
ситуацій («А якщо руки не мити?», «Чи не забув ти взяти носову хустинку?»,
«Свої речі перу сам», «Одягаюсь по погоді»); колективна робота над проектом
(«Чистота — запорука здоров'я»); психологічні
тренінгові заняття («Вчимося жити в злагоді», «Вчимося керувати емоціями», «Виховуємо
волю», «Етюди для душі»).
Розуміючи необхідність
доброзичливого ставлення до дітей, вихователі під час занять намагалися не демонструвати
свого негативного ставлення до дитячих висловлювань не тільки словом, а й
мімікою чи жестами, виявляти повагу, терпіння навіть до несподіваних
відповідей учнів. Саме таке заняття приносило дітям задоволення, радість від
спілкування з дорослим, який їх розуміє і поважає. Вихованцям надзвичайно подобалися
різнокольорові листівки з лагідними словами («Ти — добра
людина», «Ти — вихована людина»), які їм
дарували вихователі.
У процесі занять
увага учнів концентрувалася на питаннях профілактики захворювань та
попередження нещасних випадків, самодопомоги, оволодіння учнями засобами
захисту від хвороб. З інтересом сприймалися учнями театралізований
рейд-перевірка дотримання санітарних вимог, гра-подорож Країною здоров'я,
спортивні змагання із сезонних видів спорту. Особлива увага приділялася
навчанню дітей активно відпочивати на свіжому повітрі в позаурочний час, їх
загартуванню силами природи. Вихованці оволодівали уміннями і навичками
самоконтролю за станом організму.
Вагоме місце займають рухливі ігри,
в ході яких формуються життєво важливі навички та фізичні якості. При цьому
забезпечується наступність у заняттях фізичними вправами на уроках фізичної
культури та у позанавчальний час. Заняття дають можливість залучити всіх учнів,
передусім фізично нерозвинених, у фізкультурно-ігрову діяльність завдяки
використанню ігор різної інтенсивності, забезпечують умови для прояву активності
та творчості кожного. Мета цих занять — домогтися самостійності учнів у
руховій діяльності.
Низку тем присвячено способам збереження соціального і
психічного здоров'я. При формуванні у дітей умінь та навичок у сфері психічного
та соціального здоров'я педагогам доречно керуватися думкою видатного педагога
Ш.Амонашвілі, що «соціалізація дитини перебуває у взаємозв'язку зі станом її
здоров'я та психічним розвитком».
Особлива увага
тут приділяється формуванню таких умінь і навичок:
—вольових якостей (вміння активно
керувати увагою, слухати, розмірковувати, запам'ятовувати);
—вміння керувати своїм психічним
станом (долати прояви страху, агресії, тривожності);
— вміння
виявляти позитивні емоції.
В ході цієї
діяльності педагоги враховували, що для деяких учнів характерна нестримність
бажань, різкі зміни настрою, якими вони не в змозі керувати, інші відрізняються
підвищеною емоційною збудливістю, високим рівнем конфліктності, підвищеним
рівнем тривожності або страху.
Психологи
вважають, що до 9—10 років неспокій, як риса характеру, ще може бути
виправлений. У психотерапії існує чимало методик зняття страхів. Найбільш
ефективною і найпростішою, на їхній погляд, є малювання дітьми своїх страхів і
всього, чого вони бояться. У своїй діяльності педагоги використовували саме цю
методику, враховуючи вік дітей та їхнє бажання малювати. На кількох заняттях
їм було запропоновано намалювати свої страхи фарбами. Після цього діти
демонстрували свої малюнки та пояснювали, що в них страшного. Потім інша
дитина, яка не боялася, домальовувала зображення так, щоб зробити його нестрашним.
Далі педагог з'ясовував у дітей, чи залишився в них страх, і якщо страх залишився,
пропонував розірвати малюнок. Наприкінці учні запам'ятовували правило: «Коли я
чогось злякаюся, я зможу знайти в собі сили і подолати свій страх або попрошу
тих, хто поруч, допомогти».
Діти, схильні до агресивних форм
реагування на життєві ускладнення, відчувають гнів, сердяться, кричать,
сваряться, критикують і звинувачують у своїх бідах інших, інтереси яких при
цьому зовсім ігноруються. Певна частина дітей виявляє агресивні форми поведінки.
Відомо, що агресивність виникає в критичні періоди вікового розвитку (один з
них припадає на 7 років), що свідчить про нормальне зростання дитини. Якщо
агресія проявляється здебільшого в ситуаціях, небезпечних для дитини, то вона
виконує функцію захисту та адаптації. Але якщо агресія стає над ситуативним ,
постійним переживанням, вона може стати порушенням. Педагог може ознайомити
учнів із певними правилами, що допомагають позбутися агресивності. Ось деякі
з них:
1.Намагайся в усіх ситуаціях
ставитися до людей з повагою.
2.Спілкуючись, намагайся знайти
щось приємне і позитивне у зовнішності співбесідника.
3.Під час розмови не стався
зверхньо до того, з ким спілкуєшся: це може викликати агресивність як у нього,
так і в тебе.
4.Не давай волі емоціям. Якщо вони
візьмуть гору над твоїм розумом, то ти не зможеш подолати агресію.
5. Не поспішай заперечувати. Спочатку все зваж.
6. Не займай пози «захисту» (схрещені руки,
напружені м'язи), це сприймається як незгода, й у відповідь твій співбесідник
закриється або почне нападати.
У навчанні молодших школярів
умінь і навичок, пов'язаних зі збереженням психічного здоров'я, успішно
використовуються ігрові дії. Особливе значення має сюжетно-рольова гра, під час
якої діти розвивають творчу фантазію, самостійно засвоюють соціальні норми
поведінки, набувають практичного досвіду.
Для учнів 4-го
класу можна проводити психологічні заняття, оскільки психічний розвиток дитини
цього віку досягає досить високого рівня. Діти вже здатні оцінювати власні
дії, а також уміють аналізувати зміст та процес своєї розумової діяльності. Під
час цих занять учні отримують відповіді на такі запитання: яке місце вони
займають у колі своїх однокласників і яким чином можна себе змінити. Особливу
зацікавленість в учнів викликають заняття на теми: «Одна зі сторін мого
„Я"» (про темперамент), «Чи можна змінити свій характер», «Чому одні люди
розумніші за інших», «Образ мого „Я"», «Навіщо людині потрібна воля?»
тощо.
Так, наприклад, заняття «Навіщо
людині потрібна воля?» можна побудувати за таким планом: 1) організаційний
момент; 2) вступна бесіда (читання оповідання В.О.Сухомлинського «Не хочу бути
слабким»); 3) аналітична
бесіда про значення волі, пояснення, що таке вольове зусилля; 4) підбиття
підсумків. Наприкінці заняття учні отримують пам'ятку, що містить такі
правила:
1.Виховуй волю з дитинства.
2.Допомагай своєму товаришеві
виховувати волю.
3.Загартовуй волю.
4.Умій своєчасно сказати «ні» у
відповідь на шкідливі для здоров'я пропозиції.
5.Тренуй волю для досягнення
поставленої мети.
6.Не відкладай на завтра те, що
можна зробити сьогодні.
Позитивно впливає на дитячий
організм музикотерапія. Ефективність музикотерапії зумовлена не тільки
емоційним впливом, а й сполученням музичних звуків з вібраціями окремих органів
і систем організму. Віршовані тексти пісень збуджують, зворушують або
заспокоюють дітей. Вони допомагають розслабитися, відвернути увагу або вийти
на необхідний емоційний рівень.
Створенню стану емоційного
задоволення, відчуття спокою та безпеки сприяє використання засобів кольоротерапії.
Так, теплі яскраві кольори — червоний, жовтогарячий, жовтий — викликають
жвавість, бадьорість, бажання діяти, гармонізуючи меланхоліків та флегматиків,
а синій та фіолетовий викликають у сангвініків і холериків відчуття спокою й
задоволення.
До заходів, що
сприяють формуванню в молодших школярів умінь і навичок щодо здоров'я, можна
віднести організацію «Куточка здоров'я». Його розміщують на стіні шкільного
коридору або в кабінеті групи подовженого дня. Стіннівки можуть складатися з
листівок, плакатів, малюнків та матеріалів санітарно-гігієнічного спрямування,
що будуть цікавими та повчальними для учнів. Для зацікавлення дітей можна
запропонувати їм підбирати та змінювати інформацію на стенді самостійно,
спрямувавши їх на підбір матеріалів до певної теми.
Організація та проведення фізкультурно-оздоровчої діяльності на ГПД
Однією з головних умов збереження, зміцнення здоров'я та всебічного
фізичного розвитку дитини є дотримання нею відповідного рухового режиму. Рухи,
і передусім спеціально підібрані (тобто фізичні вправи, спортивні та рухливі
ігри), є необхідною умовою розвитку всіх систем дитячого організму.
З метою збільшення рухової
активності учнів бажано запровадити щоденне проведення «годин здоров'я», їх
значення полягає в раціональному чергуванні розумової та фізичної діяльності,
зміцненні здоров'я дітей засобами фізичної культури, підвищенні рівня фізичної
підготовленості молодших школярів. До складу «годин здоров'я» доречно ввести
рухливі та спортивні ігри, за-г&тьнорозвивальні вправи, естафети й
конкурси.
Перед проведенням годин здоров'я учням повідомляють про значення цього
заходу, порядок виходу та входу до школи, місце для гри, а також забезпечують
їх відповідним інвентарем та обладнанням. Дітей, звільнених від фізичних вправ,
залучають до посильної допомоги в організації цих занять.
«Години здоров'я» проводяться на
свіжому повітрі (на стадіоні або спортивному майданчику), за несприятливої
погоди (дощ, мороз) — у приміщенні школи. Особливість методики проведення годин
здоров'я полягає в їх загальному ігровому характері.
Кожна «година здоров'я» складається з трьох частин: підготовчої, основної
й заключної. Завдання першої — психологічна та фізіологічна підготовка дітей
до занять фізичними вправами. В ході основної частини розвиваються такі рухові
якості як швидкість, спритність, сила, витривалість, удосконалюються набуті на
уроках фізичної культури знання, уміння і навички. У процесі виконання спільних
дій в учнів формуються організованість, дисциплінованість, культура поведінки.
Більшість часу, виділеного на проведення «годин здоров'я», займають ігри.
Вихователь проводить з дітьми кілька організованих ігор або виконує серію ігрових
завдань на формування певних фізичних якостей та вдосконалення рухових навичок.
На початку тижня, коли організму школяра властивий відносно високий рівень
відновлення, проводяться ігри та естафети, спрямовані на розвиток сили й
швидкості. В середині тижня, у період стійкого стану високої працездатності,
обираються ігри, спрямовані на розвиток швидкісно-силових якостей та
спритності. Наприкінці тижня, коли спостерігаються ознаки втоми,
використовуються переважно ігри на витривалість.
Формуванню в учнів навичок
самостійного виконання фізичних вправ сприяють ігри та спортивні розваги. Для
хлопчиків це футбол, волейбол, баскетбол, хокей, теніс; для дівчаток — стрибки
через скакалку, «класики», спортивні ігри за спрощеними правилами (волейбол,
баскетбол, ручний м'яч, бадмінтон В заключній частині «години здоров'я»
перевага віддається ходінню, повільному бігу (до однієї хвилини), іграм на
увагу, що зменшують фізичне навантаження.
Формуванню здоров'язберігаючих
умінь і навичок фізичного та психічного здоров'я молодших школярів сприяють
фізкультпаузи, які можна використовувати під час самопідготовки. Виконання їх
знижує стомлюваність і підвищує розумову працездатність учнів.
Бажано, щоб фізкультпаузи
організовували та проводили вихователі, а комплекси вправ, що входять до їх складу,
добирали й розучували з дітьми вчителі фізичної культури. При виборі фізичних
вправ і рухливих ігор слід брати до уваги зацікавленість дітей, а також
необхідність регулювання фізичного навантаження. Вправи, що входять до
комплексу фізкультпауз, допомагають формуванню таких умінь: ходіння на місці,
виконання вправ на потягування, присідання, вправ для плечового поясу і рук,
нахилів і поворотів тулуба, вправ на координацію рухів. Крім
загально-розвивальних вправ, до фізкультпауз вводять також повільний біг,
стрибки, рухливі ігри тощо. За сприятливих погодних умов фізкультпаузи
проводяться на свіжому повітрі (на шкільному стадіоні або спортмайданчику).
За допомогою ігор у школярів
закріплюються та вдосконалюються різноманітні вміння та навички з основних
рухів (ходіння, бігу, стрибків), розвиваються такі важливі фізичні якості як
сила, швидкість, спритність, витривалість.
Так, для розвитку швидкості
вихователі ГПД проводили ігри, які потребували негайної рухової реакції в
обстановці, що швидко змінюється та ускладнюється додатковими завданнями, а
також ігри, побудовані на подоланні певної відстані за короткий час («Біг з прапорцями»,
«Квач», «Хто перший»). Для розвитку спритності використовувалися такі ігри як
«Прокоти м'яч у ворота», «Совонька», «Серсо» та багато інших. Розвиток окремих
м'язів рук, ніг і тулуба відбувався в іграх, які потребували короткочасного
силового напруження («Хто далі кине», «З купинки на купинку», «Ведмідь і
бджола»). Витривалість розвивалася в ході ігор з інтенсивною руховою
діяльністю, але оптимальною тривалістю для дітей різного віку («Дожени свою
пару», «Рибалка і риби», «Стрибунчики-горобчики», «Вудка»).
Вихователі
проводили з учнями молодшого шкільного віку два види рухливих ігор — сюжетні
ігри та ігрові вправи (несюжетні ігри). Ігрові вправи найчастіше проводилися
у вигляді змагання між двома, кількома учасниками або командами. В основу
сюжетних ігор був покладений життєвий досвід дітей, їхні уявлення про
навколишній світ. Рухи, які виконували учні під час гри, були тісно пов'язані з
її сюжетом та імітували дії, характерні для того чи іншого образу (людини, тварини,
птаха тощо).
В народні ігри дітям доречно
грати гуртом, оскільки особливості їх проведення дають змогу об'єднувати всіх
бажаючих грати та проводити ігри у будь-якій обстановці: у приміщенні, на
подвір'ї тощо. Народна рухлива гра визнана етнопедагогікою ефективним способом
заохочення дітей до активних рухів та їх оздоровлення. За народним прислів'ям,
«як дитина бігає і грається, так їй здоров'я посміхається». Ігри сприяють
формуванню здоров'язберігаючих умінь, підвищують силу, спритність,
витривалість, розумову працездатність, ініціативність, привчають долати
психічні та фізичні навантаження, заохочують до товариської взаємовиручки,
загартовують організм, створюють у дітей бадьорий та веселий настрій.
Послідовне й систематичне
навчання учнів різних способів самоорганізації під час проведення рухливих ігор
обумовлює ефективність використання їх для активного, повноцінного відпочинку
дітей, сприяє формуванню умінь і навичок у сфері збереження соціального та
психічного здоров'я у реальних стосунках з іншими гравцями. Так, учні
привчаються не зчиняти суперечок між собою, з арбітром чи керівником гри,
дотримуватись прийнятих у спорті правил розв'язання конфліктних ситуацій.
Виховуючи у молодших школярів почуття обов'язку і відповідальності перед командою
за свої дії, вихователі та вчителі формують у дітей орієнтацію на
самовдосконалення.
Під час гри
розширюється «емоційний фонд» дитини, що допомагає їй краще зрозуміти світ
своїх почуттів та почуттів інших людей, дати їм словесні пояснення, знайти
точні визначення тих ситуацій, які відбуваються, навчитися керувати своїм
настроєм та психічним станом.
Таким чином, важливим напрямом оздоровчої діяльності вихователів ГПД є
розширення уявлень учнів про здоров'я: від образного, однопланового — до цілісного,
що наближається до наукового і розкриває взаємозв'язок фізичного, психічного і
морального здоров'я.
Практика свідчить, що процес формування здорового
способу життя потребує обов'язкового поєднання інформаційного й мотиваційного
компонентів із практичною діяльністю учнів, що сприятиме оволодінню ними
необхідними здоров'язберігаючими уміннями і навичками.
Дуже гарна та корисна стаття
ОтветитьУдалитьThe Casino Review: $600 Bonus + 100 Free Spins | JamHub
ОтветитьУдалитьThe Casino is rated 4.1 광주광역 출장샵 out of 5 by our members and 36% of them said: "liked it". The Casino 포천 출장샵 is licensed 천안 출장샵 by the UK Gambling Commission and Rating: 4.3 · Review by 당진 출장샵 JT Hub 양주 출장샵